maanantai 6. helmikuuta 2012

PENIS JA SEN ESITTELY

Miksi nainen harvemmin laskee housunsa ja lorottelee porttikongiin tai kadunkulmiin? Miksi taas miehillä on taipumusta sukupuolielintensä esittelyyn?
Nisäkkäiden keskuudessa on tyypillistä toimintamalli, jossa nisäkäsnaaras halutessaan houkutella urosta parittelemaan kanssaan, paljastaa vapaaehtoisesti sukupuolielimensä. Tämä on hyvin yleinen tapa nisäkäsnaaraiden keskuudessa. Ihmisyhteiskunnissa naisen sukupuolielinten paljastaminen on hyvin poikkeuksellista ja useimmat kansat pitävätkin tällaista käytöstä erittäin sopimattomana. (1.)

Häveliäisyyden tunne liittyen omiin sukupuolielimiin onkin tuttu tunne monelle naiselle. Ajatus virtsaamisesta julkisesti ihmisvilinässä tai jonkun vieraan näkemänä on useimmille nolo ja saattaa herättää raiskatuksi tulemisen pelkoa.

Pornoteollisuus hyödyntää tätä nisäkäsuroksen tarvetta viehättyä naisen sukupuolielimien katselusta. Sukupuolielinten tarkastelu ja esittely on olennainen osa pornoteollisuutta. Miehellä on halu ja tarve katsella naisen sukupuolielimiä, joita hän ei ole nähnyt aiemmin. Mahdollisuutta uusien sukupuolielimien katseluun motivoi tutkijoiden mukaan lisääntymismahdollisuuksien maksimointi. (1.) 

Tartto, kesä 2012
Naiset taas eivät saa vastaavaa hyötyä halusta katsella miehen sukupuolielimiä. Luonnonvalinta ei ole suosinut naisten kiihottumista miesten sukupuolielinten näkemisestä. Jos naisilla olisi tapana kiihottua seksuaalisesti miehen sukupuolielinten näkemisestä, miehet pääsisivät yhdyntöihin esittelemällä elimiään. (1.) Googlen kuvahaku ja sen tulosten määrä vahvistavat tutkijoiden näkemyksiä.
Googlen kuvahaulla voittajaksi selviää selvällä tulosenemmistöllä vagina. Kuvahakutuloksia sanalle vagina löytyy lähes 4,5 kertaa enemmän, kuin sanalle penis. (Lisäksi huomautan vielä, että pornohakusanana penis on heteromiesten keskuudessa kuudenneksi yleisin ja homomiehillä viidenneksi yleisin hakusana. Ilmeisesti siis miehet itse ovat myös näiden peniskuvien suurkuluttajia.)
Miehen sukupuolielinten tarkoituksellinen esittely vieraille naisille ymmärretään pikemminkin uhkana, kun taas naisten tekemänä vastaava esittely ymmärretään seksuaaliseksi kutsuksi. Naisen ei kenties ole edullista tuhlata jälkeläisten hoivaamiseen kuluvia resursseja vain sukupuolielinten näkemisen perusteella. Naiset ovatkin ilmeisesti tarkempia lisääntymiskumppaneidensa suhteen, kuin miehet. (1.) 


Tässä hieman animaatiomaailmaa aiheesta. Pukematon penis säikäyttää takuuvarmasti kaikki mahdolliset vaginat, kun taas peniksen kiinnostus herää pelkästä vaginan vilauksestakin.

KOKEMUKSIA PENIKSEN ESITTELIJÖISTÄ: Olen itse törmännyt neljä kertaa elämässäni itsensäpaljastajaan - tuntemattomaan ihmiseen, joka on halunnut esitellä minulle erektiotaan lähietäisyydeltä. Myös virtuaalimaailmassa minua on lähestytty normaalin tutustumiskaavan sijasta ’erektio linssissä’. (Herääkin kysymys, että jos naiset eivät kiinnostu sukupuolielimiään esittelevistä miehistä, niin miksi sitten kuitenkin naiset törmäävät näihin peniksensä esittelijöihin? Eikö luonnonvalinnan olisi pitänyt karsia apinanaikaiset tavat pois jo aikoja sitten?) Peniksensä esittelijöitä virtsaamistapahtuman yhteydessä olen nähnyt lähietäisyydeltä kymmenittäin. Nämä virtsaajat ovat olleet hyvin tietoisia ohikulkevista ihmisistä ja vaikuttaisi siltä, että näkyvälle paikalle virtsaamaan tulo on tarkoituksellista peniksen esittelyä. Tapahtumissa on eroa, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa. Kohtaaminen peniksen esittelijän kanssa herättää tunteita ja saa minut toimimaan tietyn kaavan mukaan.

1. EREKTION ESITTELY: Tuntemattoman miehen esitellessä erektiotaan tilanne herättää minussa raiskatuksi tulemisen pelkoa, väkivallan pelkoa sekä inhoa. Käännän katseeni pois ja poistun nopeasti paikalta. Näprään kännykkääni - soittaisinko poliisit?

2. JULKIVIRTSAAMINEN: Tuntemattoman virtsaajan esitellessä penistään tilanne herättää minussa inhoa. Käännän katseeni pois ja poistun nopeasti paikalta. Näprään kännykkääni - ottaisinko valokuvan blogiani varten?

Inhon ja ällötyksentunne on molemmissa tilanteissa sama. Mikä saa minut tuntemaan näin? Myös reaktioni on sama- katson nopeasti muualle. Miksi katson parhaaksi kääntää katseeni nopeasti pois? Mikä saa miehen niin häpeilemättömästi esittelemään vehjettään? Mikä taas saa minut pakenemaan paikalta, kiertämään peniksen mahdollisimman kaukaa, kuitenkaan erityistä huomiota herättämättä. Lisäksi tunnen oloni molemmissa tilanteissa epämiellyttäviksi, ehkä jopa uhatuiksi? Miksi?

KATSE: Suora ja kiinteä katse voi viestittää ihmislajilla kahta varsin vastakkaista asiaa. 

Yksi: ” Olen valmis tappamaan sinut”. 
Kaksi: "Voisin rakastella kanssasi”. 

Yleensä tilanne kertoo kummasta on kysymys, mutta tarkempi vastaus löytyy pupillien koosta. Tappajan katse on pistävä ja pupillit ovat pienet, kun taas parittelutuijotus puolestaan laajentaa pupillit suuriksi ja upottavan syviksi. Parittelutuijotuksen kesto on noin kaksi sekuntia. Katsekontaktin osapuolet kokevat eräänlaisen ”häikäistymisen” ja kääntävät katseensa muualle, jonka jälkeen katseet kohtaavat uudelleen ikäänkuin varmistukseksi. (Sarmaja, 2002).

Kun tapaan peniksensä esittelijän ja katseemme kohtaavat, täytyy minun päättää voiko ihmiskoiraan kykyyn tulkita katsettani tässä tilanteessa luottaa? Kuinka koiras tulkitsee pistäväntappavan katseeni sukupuolista mielihyvää tuottava esiteltävä elin kädessään? Onko ihmiskoiraan tulkinta katseestani varmasti täysin oikea? Viisainta naaralle on poistua siis nopeasti paikalta, eikä jäädä odottamaan tulkitsiko koiras naaraan katseen vihana vai käsittääkö hän sen olevan parittelutuijotus. Katseen palaaminen penistään esittelevään koiraaseen, saattaisi saada koiraan luulemaan kyseessä olevan parittelutuijotus. Näin naaraan on syytä olla tarkkana, eikä hän siis saa katsoa edes vahingossa koirasta päin toista kertaa.

PENIKSEN ESITTELY (evolutiivinen näkökulma): 
Ihmisapinoista suurin siitin on ihmisellä, pienin gorillalla; simpanssilla se on kooltaan näiden väliltä. Ihmiskoiraan peniksen koko päihittää mennen tullen muiden ihmisapinoiden lyhyet ja ohuet vehkeet. Ihmiskoiraan kivekset häviävät koossaan moniavioiselle simpanssille, mutta ruumiinkokoon suhteutettuna ne painavat saman verran kuin 900 kiloisen gorillan. Tämä voidaan selittää sillä, että ihmiskoiraan esi-isät ovat kilpailleet spermantuottokyvyllään, kun taas gorillat osoittavat paremmuutensa lihaksilla ja terävillä hampaillaan. Ihmiskoiraalle arvellaan luonnonvalinnan kautta kehittyneen poikkeuksellisen näyttävät sukupuolielimet. Kehittymisen taustalla arvellaan olevan moniavioinen ja kilpailuhenkinen menneisyys. Sekaryhmissä eläminen on aiheuttanut sen, että siittiötuotannolla on kilpailtu. Haaremiaan voimalla hallitsevalla gorillalla ei siittiötuotannolla (kivesten pieni koko) tai peniksen koolla ole lisääntymisen kannalta ollut merkitystä. (Tiede.fi) Ihmisapinoista Simpanssien tiedetään näyttelevän arastelematta muille sukupuolielimiään ja sukuelinten näyttelyllä on merkitystä lähentelyssä. Simpanssiurokset aloittavat lähentelynsä istumalla jalat levällään, jolloin niiden erektio näkyy naaraalle. Simpanssien peniksen kirkas vaaleanpunainen väri tummaa turkkia vasten ja kestävä erektio toimivat merkkinä seksuaalisesta kiihottumisesta. (Sarmaja, 2002) 

Peniksen koolla on siis ollut ihmisten evoluutiohistoriassa kenties merkitystä ja sillä on ilmeisesti tehty vaikutusta naaraisiin. Muuten ihmisuroksen siittimen evoluutiohistoriaa on vaikea selittää. Koolla siis on täytynyt olla väliä. Fossiilisia todisteita kudoksista ei ole, mutta nykypäivän mittailut peniksen koosta kertovat ihmiskoiraan peniksen olevan huomattavan pitkä ja myös epätavallisen paksu. (Tiede.fi, wikipedia). 

Peniksen koko kiinnostaa tänäkin päivänä ja sen keskipituuksista maittain on tehty laajat mittaukset. (PENIS SIZE WORD WIDE kartta maittain.) Yksityisillä plastiikkakirurgeilla voidaan tehdä peniksensä kokoon tyytymättömille miehille pidennys- ja paksunnosleikkauksia. Leikkauksilla on kuitenkin riskinsä - kuten impotenssi (wikipedia). Penikseen liittyvät tekstit kiinnostavat (ainakin miehiä itseään). Tämän todistaa googlen hakukone, jossa penikseen liittyvät tekstit ovat määrällisesti selkeä voittaja.
Penis voittaa googlen sanahaussa vaginan huikealla yhdeksänkertaisella tulosenemmistöllä. Onneksi olkoon penis.
Saksalainen kansantieteilijä  ja kulttuurihistorioitsija Hans Peter Duerr pitää sukupuolielinten paljastamista ihmistenkin keskuudessa yksinomaan seksuaalisena käyttäytymisenä. Ihmiskoirailla peniksen esittelyä tapaa ainakin itsensäpaljastajien ja julkivirtsaajien keskuudessa. Virtuaalimaailmassa lähentelyä erektio linssissä tapahtuu myös usein. Netissä moni mies pyrkii siis kasvojaan paljastamatta tekemään vaikutusta kohteena olevaan naaraaseen esittelemällä lähestymisyrityksessä erektiossa olevaa penistään. Näitä on nähty. 
Henry Laasanen (YTM, Uuden Suomen miesten tasa-arvo- ja pariutumisbloggaaja, "Naisen seksuaalinen valta" - kirjan kirjoittaja) uskoo naisten kiinnostuksen heräävän penistä esittelemällä. "Oikeastaan ainut tapa herätellä naisten seksuaalista mielenkiintoa olisi peniksen esittely tavalla tai toisella." Ilmeisesti usko peniksen esittelyn hyödyllisyydestä elää syvällä.
Ihmiskoiraan penis on siis paksu ja pitkä. Lisäksi ainakin osa ihmiskoiraista esittelee sitä edelleenkin mielellään. Osa ihmiskoiraista myös uskoo esittelyllä Laasasta lainaten 'tavalla tai toisella' - olevan hyötyä naisen seksuaalisen kiinnostuksen heräämisen suhteen. 



PAKENEMINEN PAIKALTA JA RAISKATUKSI TULEMISEN PELKO: Tiedetään, että raiskausten uhrit ovat useimmiten parhaassa lisääntymisiässä. Tämä viittaa siihen, että raiskaus on lisääntymiseen liittyvä luonnonvalinnan muovaama ominaisuus. Tutkimusten mukaan kaikista raiskauksista 25 % on tapahtunut tutustumistilanteessa. (1.) (Voidaankin arvella, että tutustumistilanteessa esiin vedetty penis, voi nostaa raiskatuksi tulemisen mahdollisuutta huomattavasti.)

Raiskaamista selitetään joidenkin tutkijoiden taholta koiraan kyvyttömyytenä löytää lisääntymiskumppania muuten. Avioero- ja uudelleen avioitumistilanteista voidaan nähdä, että peräkkäinen yksiavioisuus lisää ihmiskoiraiden välisiä eroja lisääntymismenestyksessä. Peräkkäisellä yksiaivoisuudella osa koiraista pystyy hallitsemaan useamman, kuin yhden naisen lisääntymisuraa. Tämä puolestaan jättää osalle koiraita vain vaihtoehtoisia lisääntymisstrategioita * - kuten raiskauksen. 

Miksi naisen on syytä sitten välttää raiskatuksi tulemista? Mistä tulevat pelko ja ahdistus, sekä inho vierasta penistä kohtaan? Miksi ihmisnaaraan on syytä kavahtaa vieraan ihmiskoiraan penistä? Naiselle ei ole edullista lisääntyä tuntemattoman koiraan kanssa, joka ei kenties ole investointikykyinen, investointihaluinen, koiraan sitoutumisesta ei ole takuita, vanhemmuustaidoista ei ole tietoa ja voidaan arvella raiskaajakoiraan geneettisen laadunkin olevan heikko. Myös raiskaajakoiraan terveys voi olla kyseenalainen sukupuolitautien suhteen, mikä voi olla yksi INHON tunteen heräämisen syistä. (1.)

Erektiota esittelevän koiraan sanotaan aiheuttavan naarassa joko huvittuneisuutta tai halua juosta karkuun – tilanteesta riippuen. Voimakas, jopa oksennukseen asti yltyvä inhontunne on myös mahdollinen, jos koiras pääsee yllättäen esittämään sukuelimensä lähietäisyydeltä. (1.) Väitän, että myös penistään virtsatessa esittelevän koiraan näkeminen aiheuttaa naaraassa samankaltaisia tuntemuksia.


Vieraan koiraan peniksen näkeminen lähietäisyydeltä aiheuttaa useimmiten naaraassa siis pakenemisreaktion sekä inhontunteen. Lisääntyminen penistään esittelevän koiraan kanssa ei ole järkevää, koska naaraalla ei ole ollut riittävästi aikaa selvitttää peniksen kantajan geeniperimän laadukkuutta. Siksi naaraan kannattaa poistua pikaisesti paikalta eli paeta. 

Ihmiskoiraan taas on kannattanut uskoa peniksensä ylivertaiseen viehätysvoimaan. Ihmiskoiraan aseman seksuaalimarkkinoilla olessa heikko, hänen fyysiset, sosiaaliset, henkiset ja aineelliset avut eivät tee naaraisiin vaikutusta. Vahva usko oman peniksen vilauttelun viehättävyyteen liittynee tähän. Koska mies ei omaa mitään naisia kiinnostavaa, täytyy olla jotakin muuta mihin turvata. Hänen on tehtävä se viimeinen optimismia täynnä oleva teko. Seksuaalimarkkinoilta syjäytetty ihmiskoiras tarttuu tällöin toiveikkaana viimeiseen oljenkorteensa mitä hänellä on jäljellä  - omaan penikseensä. 


* Seksuaalisesta syrjäytymisestä kirjoitti Timo Hännikäinen (2009) Savukeitaan julkaisussa ”Ilman: Esseitä seksuaalisesta syrjäytymisestä”. Kirjassa Hännikäinen kertoo lisääntymismahdollisuuksien ulkopuolelle jäämisestä käsitellen omakohtaisten kokemusten kautta miehen kokemaa seksinpuutetta ja naisenkaipuuta. Hännikäinen kertoo kuinka iso osa ihmisistä, varsinkin miehistä, jää ilman SITÄ ja  seksinpuutteen aiheuttavan valtavaa mielipahaa. Ylen elävä arkisto 


Evolutiivisen näkökulman penisten paljasteluun tarjosi Aninka 
PS. Aninka kiittää Laanista oman miehuutensa mitan virtuaalisesta vilautuksesta ja Hännikäistä miehuuttaan raastavan mielipahan julkisesta puinnista. 


PPS. Länsimaisen peniksen julkisuushakuisuudesta, halusta olla näytillä, esillä, saatavilla, tarjolla, käsillä ja huomion kohteena kertonee myös tämä googlen karttahaku ja sen ylivoimainen voittaja.
Vagina 2 tulosta, penis 7167 tulosta

Lähteet:
(1.) Osmo Tammisalo (2005) "Rakkauden evoluutio"
Heikki Sarmaja (2002) ”Seksuaalisen häveliäisyyden alkuperä” http://www.stakes.fi/yp/2002/2/022sarmaja.pdf
Artikkeli Tieteen kuvalehti: ”Häveliäisyys ällistytti” http://tieku.fi/ihmisen-kehitys/haeveliaeisyys-aelyllisti
Artikkeli Tiede: Seksin luonnonhistoria 20 minuutissa http://www.tiede.fi/artikkeli/1255/seksin_luonnonhistoria_20_minuutissa
google
Lisämausteena omat ja ystävien kokemukset




Tutustu myös kirjoitukseeni, jossa esittelen teorian aiheesta VIRTSA JA TESTOSTERONI

Hakusanoja: peniksen koko, penis, itsensäpaljastajat, vilauttelu, vilauttelijat, seksuaalisuus, porno, naisen sukupuolielimet, miehen sukupuolielimet, raiskaus, biologinen näkökulma ihmisen käyttäytymiseen, biologia ja seksuaalisuus

sunnuntai 5. helmikuuta 2012

HELSINGIN VESSAT

Kun hätä on suurin, on apukin usein maksullista - pätee useimmiten Helsingin keskustassa liikkuessa. Voidaan kuitenkin sanoa, että kyllä hätä vessan keksii, vaikka tosi hätä ei kuitenkaan ehdi lukemaan neuvoja turistioppaista. Helsingin keskustassa liikkuessa on siis yllättävään hätään syytä varautua etukäteen - jos ei siis tästä toimituksesta halua maksaa erityisesti mitään.

Ilman kokemusta on vessoja keskusta-alueelta vaikeaa löytää. Kaupallisten keskusten vessoihin tarvitset usein asiakaskortin, koodin, poletin tai euron kolikon. Helsingin uutisista löytyy kaupallisten keskusten vessojen toiminnasta lyhyt ja ytimekäs katsaus. Hakaniemen Sokokselta, keskustan Stockmannilta, Ateneumin kirjakaupasta ja Forumista löydät kuitenkin varmasti maksuttoman helpotuspalvelun.


Maksuttomien vessapalvelujen löytäminen vaatii luovuutta, mutta älypuhelimesta voi olla hyvinkin apua. Suosittelen linkkiä http://www.hel.fi/palvelukartta/, josta luovasti surffaamalla löytyy varmasti lähin maksuton vessa. Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä vessan etsiskelyyn.


Taiteenkin ystävät saattavat suunnata tottuneesti käyttämään Ateneumin tai Kiasman maksuttomia toiletpalveluita. Suosittelen niitä lämpimästi muillekin. Samalla voi piipahtaa museoiden yhteydessä oleviin ihastuttaviin kirjakauppoihin. Näissä vessoissa ei pääsylippuja kysellä. Myös Amos Andersenin ja Taidehalllin museoiden vessoihin päässee vain ystävällisesti pyytämällä.


Jos satut hädän hetkellä olemaan yliopistorakennusten lähettyvillä voi yliopistojen tiloihin reippaasti lähteä etsimään maksutonta vessaa. Vahtimestarit neuvovat vessapalveluiden löytämisessä mielellään ja ei varmasti maksa mitään. Porthanian ja yliopiston päärakennuksen vessat sijaitsevat aivan keskustassa ja ovat maksutta kaikkien sisään kävelevien käytettävissä. 


Keskustan kirjastojen sijainnit on hyvä painaa mieleen, sillä siellä pisulle pääsee varmasti maksutta.
Elielinaukiolta löytyy Kirjasto 10, Rikhardinkadun kirjasto löytyy Esplanadien lähettyviltä ja Kallion kirjastosta löytyy oiva maksuton vessa Karhupuiston kupeesta.
Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsevan työvoimatoimiston vessaan pääsee luultavasti ystävällisesti pyytämällä. Työvoimatoistot löytyvät myös Uudenmaankadulta Kampista ja Hakaniemestä Haapaniemenkadulta.

Avoimia ja kansoitettuja kahviloita löytyy keskustasta runsaasti. Vaivihkaa voi hipsiä helpostikin mm. Lasipalatsin kahviloiden vessoihin. Kahvilan työntekijät tuskin kiireessään ehtivät kyselemään kahvikuitteja. Sama taktiikka toiminee useimmissa Helsingin kahviloissa. Tällöin WC:n sijainti kahvilan tilassa on kuitenkin hyvä tietää ennalta, jotta vessaan hiipimisen kahveja ostelematta voi suorittaa itsevarmasti ja erityistä huomiota herättämättä. (Toisaalta reilusti suoraan kysymälläkin pääsee pissalle useimmiten maksutta.)
Yleisövessat Helsingissä
Helsingin keskusta-alueelle on pystytetty yhteensä 35 ns. city-vessaa. Näiden maksullisten yleisövessojen löytämiseen kätevä työkalu voi löytyä lähempää, kuin arvaatkaan. Android zoom esittelee viiden tähden älypuhelinsovellusta 'Stadin Vessat', joka kertoo Helsingin kaupungin julkisten vessojen sijainnit. Jos oma sijaintisi on sovelluksen saatavilla, näet sen kätevästi suhteessa lähimpään julkiseen vessaan. Sovelluksen käyttö vaatii toimivan internet-yhteyden, sillä vessojen sijainnit ladataan Helsingin kaupungin tietokannasta. Latauksia on tehty tähän mennessä 100-500 latauksen välillä. Tämän sovelluksen voisi kuvitella lyövän läpi, kun tietoisuus palvelusta lisääntyy. Reittiopas kaupungin vessoihin on varmastikin lyhtä tarpeellinen, kun julkisen liikenteen reittioppaatkin.




Näillä vinkeillä Aninka toivottelee mukavia vessareissuja.

PS. Wespalla on vielä asiaa. Kyllä nuoriso tietää!

lauantai 4. helmikuuta 2012

HELSINGIN RAUTATIEASEMA, "Operaatio puhdistus" - yksi kusee ja toinen pesee

Tämän näytöksen nimi on "Operaatio puhdistus". Operaatio puhdistus kertoo siitä, kuinka yksi kusee, niin toinen sen pesee. "Operaatio puhdistus" perustuu tositapahtumiin ja esityksessä on kaksi näytöstä. Juoni yksinkertaisuudessaan esittelee suomalaista kansankulttuuria - nurkkiin kusemista - ja esitys huipentuu siihen, kun kusi pestään pois. Näytös esitetään joka kesä päivittäin. Väliaika vietetään kotona ja toisen näytökseen kannattaa saapua jo aamullavarhaisella. 

Kuvailen nyt esityksen omakohtaisten kokemusten kautta.
NÄYTÖS 1. "Kun hätä iskee, niin apukin voi olla yllättävän lähellä."


Eräänä varhaisena arki-iltana kymmenen tai yhdentoista aikaan, saavun Helsingin päärautatieasemalle junalla. Laiturilta poistuessani huomaan tämän rennosti laiturin kulmaan virtsaavaan tapaukseen. Ihmisiä on liikkeellä vielä runsaasti tähän aikaan, mutta se ei näytä haittaavan kadulle virtsaajaa.  Mies juttelee kovaäänisesti kännykkäänsä samalla, kun suihkuttelee elimistölleen tarpeettomat kuona-aineet rautatieasemamme nurkkaan. (Huomaa kyltti joka kieltää tupakoinnin, mutta ei virtsaamista.)


VÄLIAIKA (kotona)
NÄYTÖS 2. "Puhdistus"


Eräänä varhaisena kesäaamuna saavun Helsingin päärautatieasemalle, kesken operaatio PUHDISTUKSEN. Operaatio PUHDISTUSTA suoritetaan kolmen auton ja usean työntekijän voimin. Tähän tarvitaan ainakin letkuja ja vettä (sekä mahdollisesti myös joitain kemikaaleja?). 
Puhdistuksen tarkoituksen on siis illan ja yön aikana Eliel Saarisen suunnitteleman aseman nurkkien puhdistaminen virtsatahroista, estäen mahdolliset hajuhaitat auringon alkaessa lämmittää bakteereille otollista kasvualustaa - humalaisen Suomen kansan virtsaa. Pesu on perusteelllinen ja yön aikana lasketut päästöt saavat kyytiä.

perjantai 3. helmikuuta 2012

KALLIO BLOCK PARTY

Taas hieman kesämuistoja... Kävin kesällä myös Kallio Block Partyssa. Vessa-asiat näyttivät olevan hienosti jonossa ja Bajamajan kyljessä komeili arvoituksellinen teksti...


"WC on ihmisille seinä..." WC ihmisten seinä???? Vai seinä ihmisen WC??? Kesti hetken ennenkuin tajusin tekstin sisällön muuttuvan täysin, kun sen huomaa lukea ja ymmärtää pilkun kanssa. Siis luetaanpa uudestaan: "WC on ihmisille,(pilkku) seinä...(pistepistepiste) "
A4 paperille tulostettuja tekstejä "WC on ihmisille, seinä... " oli ripustettu jokaiseen porttikongiin Karhupuiston ympäristöön. Kerrassaan hieno ajatus laittaa sepalustaan avaava partylainen pohtimaan lausetta "WC on ihmisille, seinä..."
Siis kelle se seinä on??? Kelle? Mille? Mikä? Kukaan ei kerro ja missään lapussa ei lue vastausta? Siis: "WC on ihmisille, seinä... " ... on seinä, ei wc?  vai kenties... seinä on kiveä tai esimerkiksi tässä tapauksessa metallia? vai... seinäN takana takana asuu ihminen?...seinä on koirille? ...kissoille?  ...HÄ? KELLE NYT HITTO SE SEINÄ ON TAI MIKÄ SE SEINÄ SITTEN ON?
No toisiin porttikongeihin oli lisäksi ripustettu WC:n
 ja ensiapupisteen suuntaan osoittavia kylttejä
Kunnes löytyi vielä kaunis toive vessan käytön suhteen Kallio Block Partyssa juhlivalle Suomen kansalle ja myös vieraan vallan edustajille. Näin siis opetetaan kansakuntaamme ja vieraitamme uudelleen käytöstavoille. "Älä siis kuse nurkkiin niinkuin yleensä, jotta me saatais pitää nää bileet ens vuonna kanssa. Jookosta?" Ongelma ymmärretty- siitä kymmenen pistettä. Ongelmaan keksitty ratkaisu kyltittämällä riskikohteet - siitä kymmenen pistettä. Kylttien tekstit vaikeita ymmärtää selvinpäinkin- tästä tulee miinuksia ja rutkasti. Ongelmaa oli siis lähestytty ohjeistavien viestien muodossa, joiden tavoitteeksi ymmärsin muutoksen isojen ihmisryhmien virtsaamiskäyttäytymisessä. Väistämättä tulee kulttuurihistoriastamme mieleen "Älä sylje lattialle" - kyltit, joista löysin lyhyen katsauksen Kouvolan kaupungin sivuilta. Tässä teille lyhennetty versio. Mitä siis olivat 'Älä sylje lattialle' -kyltit?


 ”Älä sylje lattialle. Spåtta ej på golfvet.” Nämä kieltotaulut olivat yleinen näky 1800- luvun lopulta lähtien junissa ja julkisissa tiloissa kuten kouluissa. Kieltotaulujen lisäksi sylkyastiat olivat tuttu näky. Taustalla oli lääkäriseuran ohjelma tuberkuloosin ehkäisemiseksi. Syljeskely oli yleinen tapa 1800-luvulla. Erityisen paljon syljeskelivät purutupakkaa eli mälliä pureskelevat miehet. Sairaille ihmisille syljeskely taas oli välttämätöntä, jotta taudin oireet helpottaisivat. 

 Sylkemisestä kirjoitettiin Sanomalehti Savossa 1889 seuraavasti: 

”Se paha tapa, jota sylkemiseksi nimitetään, on juurtunut moneen ihmiseen, varsinkin mieheen. Jos esimerkiksi kävelevät niin eivät voi olla sylkemättä ja jos vaan vähän aikaa ovat olleet jossain huoneessa, niin on sen paikan vieressä, missä ovat istuneet, kokonainen lammikko sylkeä. Pikkupojat ja useat aikamiehetkin pitävät nimittäin suurena asiana osata sylkeä kauaksi ja niin että sattuu kohdalleen. Mutta se ei ole niinkään helppoa. Siihen tarvitaan harjaantumista ja ennen kuin ollaan oikein taitavia, on siitä saanut itselleen tavan.” 

Sylkyastiat poistuivat junista 50-luvulla.
Sylkemiskiellosta löytyi myös teekkareiden juomalauluista aiheeseen liittyvä riemastuttava laulu. TÄSTÄ LINKISTÄ VOIT KUUNNELLA LAULUN.
Nykypäivänä lääkäriliiton* toimesta voitaisiin painattaa uusia kylttejä kaikkiin katutapahtumiin selkokielisinä versioina vähintään kolmella ja mielellään neljällä kielellä. Lyhyesti ja ytimekkäästi ÄLÄ KUSE NURKKIIN** olisi ymmärrettävä ja monikäyttöinen. Sama ajatus ja kielto toimisi porttikongeissa, kukkapenkeissä, kulmauksissa ja melkein missä vain. Perinteinen teekkarien juomalaulu "Älä sylje lattialle" voitaisiin helposti muuttaa nykyaikaisemmaksi tyyliin: "Älä ku-se port-ti-kon-giin...jne". *** Tässäpä meillä olisi tervehenkistä kansakunnan valistusta seuraaviksi viideksi vuosikymmeniksi. 

Valistusvisioni menisi suurinpiirtein näin: Alkuillasta lauletaan yhdessä jonkun himassa kaveriporukalla kaljan- tai siiderinkittaamisen lomassa reipashenkistä juomalaulua: "Emme kuse porttikongiin...". Laulu toistetaan useaan otteeseen reippaalla, iloisella ja kuuluvalla äänellä - mielellään seisten. Sen jälkeen anniskeluravintoloihin etsiytymistä ja virtsaamisen tarvetta ohjailevat teiden varsilla tiheään näkyvät ÄLÄ KYSE NURKKIIN - kyltit. Ja loppu onkin pian historiaa... Voimme vuosikymmenien valistuksen jälkeen poistaa kyltit katukuvastamme ja siirtää ne kotiseutumuseoihin muistoksi "hassusta" menneisyydestämme, jolloin oli tapana pissailla jokapaikkaan ja enään (siis vuonna 2062) kenellekään ei tulisi pieneen mieleenkään niin tehdä. Kotiseutumuseon seinältä löytyisi lisäksi seuraava lehtileike sanomalehti 'Suomesta' vuodelta 2012, jossa kaduille kuseskelusta kirjoitettiin seuraavaan tapaan: 

”Se paha tapa, jota virtsaamiseksi nimitetään, on juurtunut moneen ihmiseen, varsinkin mieheen. Jos esimerkiksi kävelevät baarista toiseen niin eivät voi olla kusematta matkallaan ja jos vaan vähän aikaa ovat olleet jossain kadulla, niin on sen paikan vieressä, missä ovat seisoskelleet, kokonainen lammikko virtsaa. Nuoriso ja useat aikamiehet pitävät nimittäin suurena asiana osata virtsata kauaksi ja niin että sattuu kohdalleen. Mutta se ei ole niinkään helppoa. Siihen tarvitaan harjaantumista ja ennen kuin ollaan oikein taitavia, on siitä saanut itselleen tavan.”



* Tai ihan sama kenen toimesta, kunhan vaan jonkun toimesta. Sisäministeriön, terveysministeriön, kaupungin, Marttakerhon tai ihan minkä vaan...

**Kenties kuitenkin tarvittaisiin tutuista sukupuolitaudeista tippurista tai klamydiasta vieläkin kehittyneempi pissapisaroiden mukana leviävä versio, jotta näinkin järeisiin toimenpiteisiin ryhdyttäisiin.

*** Laulun loppukäännökseen sitten tarvitsenkin kielitaitoisten ystävieni apua - huomio huomio Tukholma ja Kajaani! Tai sinun apuasi kielitaitoinen lukija!
Kyltittämisarvion Kallion ja tulevaisuuden valistusvision takana Aninka 

torstai 2. helmikuuta 2012

Virtsa ja taide



Olen jo pitkän aikaa muistellut teosta, joka vuosia sitten sykähdytti minua kovasti. Pissakukkia teoksessa joku tai jotkut olivat virtsanneet hankeen ja näiden pissaamisjälkien avulla oli valettu valkoisia, toinen toistaan ihmellisimpiä ja erinäköisiä pissakukkia. Aivankuin jokainen lumihiutale on erilainen, olivat myös nämä pissakukat jokainen omanlaisensa yksilö. Muistelin törmänneeni teokseen Dublinin nykytaiteenmuseossa ja kaivelinkin vanhoja valokuvia toiveikkaana - ehkäpä olinkin ottanut näistä kukista valokuvan, jota voisin käyttää nyt blogissani? En kuitenkaan löytänyt omista kuva-arkistoistani todisteita teoksesta. Vuosi sitten aiheen googlaaminen ei tuntunut myöskään tuottavan tulosta.

Virtuaalisesta maailmasta voi löytää uudelleen taide-elämyksen, jonka luulit jo kadottaneesi. Tänään kun googlasin talvisia aiheita blogiini (kuten sanoja: hankeen virtsaaminen) törmäsin Elävän arkiston sivuilla Ars 95 näyttelystä kertovaan artikkeliin ja videoklippiin. Pissakukat vuosien takaa olivat jälleen siinä silmieni edessä ja avautuvat koko kauneudessaan ja ihmeellisyydessään kaikille halukkaille ja kiinnostuneille katsojille. Aikaa siis kohtaamisesta pissakukkien kanssa oli kulunut kokonaiset seitsemäntoista vuotta ja nyt ne olivat jälleen edessäni - kiitos YLEN ELÄVÄN ARKISTON(linkistä pääset videoklippiin) 


Tämän löydön jälkeen aloin hakemaan netistä muitakin virtsataiteilijoita ilahduttamaan, herättämää ihmetystä ja kenties muitakin tunteita - mitä nyt kellekin. Katsojan ja teoksen väliseksi asiaksi jääköön se, mitä kukakin näissä töissä sitten näkee. Myös Ars 95 näyttely korosti taideteosta tulkintojen kohteena. Näyttelyn kuraattori Tuula Arkio sanoo Tv-uutisten haastattelussa, ettei teoksia pitäisi katsoa yksittäisinä esineinä, vaan miettiä, miksi ne ovat siinä, mitä niillä yritetään sanoa ja mennä sen asian sisälle. Taidetta ovat Aikion mukaan ne asiat ja ajatukset, joita taide itsessään herättää.

Enimmäkseen esittelemissäni teoksissa virtsa kauhistuttaa esimerkiksi nöyryyttäen kristillisiä symboleita ja herättäen pelkoja Aidsiin sairastumisesta. Myös eritteet osana seksuaalisuutta taidenäyttelymiljöössä on herättänyt protesteja. Näin ainakin niissä keskusteluissa, joita teoksista on niiden julkaisun aikoihin käyty.



Ars 95 näyttelyn aikaa kuvataan elävän arkiston sivuilla seuraavasti: "1990-luvulla jylläsivät kovat arvot ja myös Ars 95:n teokset kertoivat ihmisen peloista maailman myllerryksessä. Yleisö ja lehdistö kohisivat verta, virtsaa ja spermaa jauhavista tehosekoittimista ja pissakukista".

Pissakukat lienevät näistä teoksista kauneimpia ja vähiten ihmetystä herättäviä. Miten jostakin 'jätteestä' tai ns. 'kuona-aineesta' voikin tulla jotakin niin kaunista ja niin yksinkertaisesti. Kurkistus hangen sisuksiin, virtsan poraamaan reikään onkin aivan jotain muuta, kuin inhottavat keltaiset roiskeet hangella tai peniksellä hankeen tuhrittu nimikirjoitus. Pinnan alta voikin löytyä jotain aivan yllättävää.

Ars 95:n näyttelyssä Helen Chadwickin valkeat pissakukat ovat naisten ja miesten pissaamisjälkiä lumessa. (Kuriositeettinä tähän voisin kertoa vielä, että Norjassa napsahtaa yli tuhannen euron sakko hankeen virtsaamisesta. Keltaisten rantujen roiskiminen hohtaviin hankiin parhaimpana hiihtokautena on ankarasti ja kalliisti kiellettyä. Tätä siis ei kannata kokeilla, jos kotimaasi tai hiihtolomakohteesi sattuu olemaan Norja. Suomessa roiskiminen lienee tavanomaisempaa ja sakkojen saaminen hankien saastuttamisesta epätodennäköistä. Täytyy toivoa pakkasten jatkuvan. Luulisi nimittäin paukkupakkasilla ulkoilmavirtsaamisen olevan myös epämiellyttävää? Kokemuksia saa ja toivotaan jaettavan kommenteissa.)


Siirrymme seuraavaksi pois Ars 95 näyttelystä lähemmäksi nykypäivää. Ohessa esittelen yhden Stina Saariston töistä. Saaristo on yksi omalaatuisimmista suomalaisista nykytaiteilijoista. Hän käyttää töissään mallina itseään ja kirpputoreilta hommattua roinaa.  Stina kuvaa töidensä kautta naisen elämää ja naiseen kohdistuvia vaatimuksia. Mitä tämä kuva voisikaan kertoa aikuisen naisen suhteesta esimerkiksi miehiin tai kumppaniinsa ja niihin odotuksiin, joita kumppanilla suhteessa naiseensa on? Miestyyppi on minulle ainakin helppo tunnistaa, kun hieman asiaa mielessänsä kaivelee.
Stiina Saaristo (s. 1976 Kisko) on suomalainen kuvataiteilija. Saaristo käyttää teoksissaan lyijykynää ja värikynää. Teoksille on ominaista groteski liioittelu ja huumori. Niiden henkilöhahmot ovat usein epävakaita lapsiaikuisia ja aikuislapsia. (Wikipedia, katso myös http://www.skenet.fi/artikkeli/10/01/stiina-saaristo).
Piss Christ eli Pissakristus on kiistelty valokuva, jossa muovista valmistettu krusifiksi on upotettu taideteoksen tekijän omaan virtsaan. Taiteilija on yhdysvaltalainen valokuvaaja vuonna 1950 syntynyt Andres Serrano - aikamme kohutuimpia taiteilijoita. Serrano on herättänyt kotimaassaan niin paljon närkästystä, että häntä on käytetty esimerkkinä siitä, miksi julkisilla varoilla ei pitäisi rahoittaa nykytaidetta.Taideteos esiteltiin vuonna 1989 ja Andres Serranoa syytettiin välittömästi muun muassa jumalanpilkasta. Toisaalta teosta pidettiin myös merkittävänä esimerkkinä taiteilijoiden sananvapaudesta. (wikipedia, http://ylioppilaslehti.fi/2001/02/virtsaa-verta-ja-kuolemaa/) 


Ruotsissa "History of sex"- näyttely herätti kohua 2007 ja uusnatsien uutisoitiinkin tuhonneen pissajeesuksen. Neljän naamioituneen miehen toimesta heiluteltiin rautaputkia ja kirveitä History of sex - taidenäyttelyssä Ruotsin Lundissa. Motiivina teolle kerrottiin "pervessin taiteen" esittämisen estäminen. Piss Christ teoksen lisäksi näyttelyssä oli esillä valokuvia ihmisistä seksuaalisissa akteissa. Ylläesitetty Piss Christ on Serranon eniten suuttumusta herättänyt teos. Alla esittelen yhden Serranon 'perverssissä' näyttelyssä esillä olleista teoksista. 
Andres SERRANO, A History of Sex [Leo's Fantasy]
1996, http://www.alanwheatleyart.com/awa_artists_image.php?id=439 


Sokeriksi pohjalle jätin vielä hieman todellista taideshittiä. Erityisesti suosittelen tutustumaan huikeaan määrän Serranon 2000-luvun valokuvataidetta siitä itsestään eli paskasta. Tässäpä maukas pieni maistiainen kuvakaappauksen muodossa. Käykääpä kurkkimassa nykytaiteen huippunimeä ja teoksia tarkemminkin. Shittiä löytyykin sitten sivutolkulla täältä.
Tutustu myös aiemmin ilmestyneeseen artikkeliini, jossa esitellään katutaidetta Espanjasta aiheesta: "Olisitko ystävällinen ja olisit virtsaamatta julkisesti".

ps. jälkilisäyksenä vielä liuta taidetta aiheesta pissa ja pissaaminen

Guido Reni (1575-1642)
Lorenzo Lotto, Venus ja Cupido, 1540-1541
Nainen pissaa, 1965, Pablo Picasso
Tom Friedman, Nimetön (2012)


Kolme merimiestä virtsaa, Charles Demuth, n. 1930
Rembrant van Rjin, 1631  "Mies pissaa" ja "Nainen pissaa"

Manneken Pis, pronssipatsas, Brysseli, Belgia
Pissaava mies, Timothy Ralph
Praha, David Cerny, kaksi miestä pissaa Tšekin kartalle.
 Xavier Ghazi, 2011 Julian Assange
Graffititaidetta
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kaduille virtsaamista voitaisiin saada vähenemään jos... (voit valita useamman vaihtoehdon)